1. Η 1. Στόχος του Προγράμματος
Το Πρόγραμμα Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας εστιάζεται στη μελέτη των γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικο-πολιτισμικών διαδικασιών που συνιστούν το υπόβαθρο της εκπαίδευσης και της δια βίου ανθρώπινης ανάπτυξης. Απευθύνεται στους εν ενεργεία ή εν δυνάμει εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που επιθυμούν να αποκτήσουν εξειδικευμένη γνώση του φυσιολογικού κατά του αποκλίνοντος προτύπου ανάπτυξης και μάθησης. Ειδικότερα, το Πρόγραμμα αποβλέπει στη σε βάθος κατάρτιση των εκπαιδευτικών στους τομείς:
- Των θεωρητικών προσεγγίσεων της μάθησης και των εκπαιδευτικών τους εφαρμογών.
- Των μαθησιακών δυσκολιών, ιδιαίτερα στις εξελικτικές φάσεις της προσχολικής , σχολικής και εφηβικής ηλικίας, με απώτερο στόχο την ad hoc αντιμετώπιση τους ή την παραπομπή τους στα θεσμικώς αρμόδια όργανα.
- Της κατά πεδίο ψυχολογικής ανάπτυξης με έμφαση στην προσχολική, σχολική και εφηβική ηλικία και την ενδοεξάρτηση της με τις μαθησιακές διαδικασίες.
- Των κυριοτέρων εξελικτικών διαταραχών όπως αυτές εκδηλώνονται στην παιδική και την εφηβική ηλικία και των επιπτώσεων τους στο μαθησιακό αποτέλεσμα.
- Των ταυτοτήτων φύλου και τη διασύνδεση τους με το σχολικό πλαίσιο.
- Της συνειδητοποίησης του ρόλου που ασκούν οι πολιτισμικές και κοινωνικές παράμετροι στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης του εκπαιδευτικού με μαθητές και γονείς.
- Των τεχνικών και των μεθόδων εκπαιδευτικής έρευνας.
2. Δομή του Προγράμματος
Μαθήματα κορμού
Τα μαθήματα κορμού επικεντρώνονται σε προέχουσες διαστάσεις της ψυχολογικής ανάπτυξης, της μάθησης και των αποκλίσεών τους. Ειδικότερα, αναλύονται και αξιολογούνται τόσο οι παλαιότερες όσο και οι σύγχρονες ερμηνείες της γνωστικής, συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης με έμφαση στη σχολική και εφηβική ηλικία. Οι αντίστοιχες ερμηνείες των διαδικασιών μάθησης αναλύονται και ως προς τις δυνατότητες εφαρμογών τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Η ανάπτυξη της προσωπικότητας, η γλωσσική ανάπτυξη και ο γραμματισμός, οι πολυπολιτισμικές διαστάσεις της συμπεριφοράς, η μεθοδολογία έρευνας και η στατιστική, καθώς και τα θέματα που αναφέρονται στο σχολικό πλαίσιο ως παράγοντα διαμόρφωσης της ταυτότητας και η συμβουλευτική στη σχολική κοινότητα αποτελούν τα υπόλοιπα γνωστικά πεδία που σχετίζονται με την εκπαιδευτική διαδικασία.
Ανεξάρτητη Ερευνητική Μελέτη
Οι βασικοί στόχοι του «μαθήματος» είναι η εμπλοκή των φοιτητών σε ερευνητικές και παρεμβατικές δραστηριότητες και η ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων, χρήσιμων τόσο για το σχολικό πλαίσιο, όσο και για περαιτέρω εμπλοκή σε έρευνα. Το μάθημα δεν περιλαμβάνει παρακολουθήσεις, και οι ερευνητικές δραστηριότητες εκτελούνται υπό την επίβλεψη ενός μέλους του ακαδημαϊκού προσωπικού.
3. Μαθήματα
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΔΙΔΑΣΚΩΝ | ΕΞΑΜΗΝΟ |
DPSYC 503 | Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Εκπαιδευτικές Εφαρμογές | Χριστιάνα Κούνδουρου | Α’ |
DPSYC 611 | Πολυπολιτισμικές Διαστάσεις της Συμπεριφοράς | Μάριος Αργυρίδης | Α’ |
DPSYC 608 | Συμβουλευτική στη Σχολική Κοινότητα | Άντρη Σουρουλλά | Α’ |
DPSYC 605 | Σχολικό Πλαίσιο και Ταυτότητες Φύλου | Μαρία Συμεού | Α’ |
DPSYC 607 | Μεθολογία της Έρευνας και Στατιστικής | Κωνσταντινος Τσαγγαρίδης | Β’ |
DPSYC 610 | Ανεξάρτητη Ερευνητική Μελέτη Ι | Κωνσταντίνος Τσαγγαρίδης | Β’ |
DPSYC 506 | Μαθησιακές Δυσκολίες | Χριστιάνα Κούνδουρου | Β’ |
DPSYC 501 | Γνωστική, Συναισθημαστική και Κοινωνική Ανάπτυξη | Μαρία Συμεού | Β’ |
DPSYC 604 | Εξελικτική Ψυχοπαθολογία | Γιώτα Λαμπριανού | Γ΄ |
DPSYC 610-II | Ανεξάρτητη Ερευνητική Μελέτη ΙΙ | Μάριος Αργυρίδης | Γ’ |
DPSYC 602 | Γλωσσική Ανάπτυξη και Γραμματισμός | Μαριλένα Μουσουλίδου | Γ’ |
DPSYC 505 | Προσωπικότητα: Θεωρητικές Προσεγγίσεις και Ανάπτυξη | Μαρία Συμεού | Γ’ |